Porsche Cayenne

P3bDit keer heb ik een Porsche Cayenne waarvan ik mijn ervaring met jullie delen. Eigenlijk had ik deze Cayenne gekocht voor mijn vrouw, maar na hem een tijdje gebruikt te hebben bleek dat niet te werken. De ervaringen met de verkoop zijn echter wel typisch voor de verkoop van een dergelijk hoogwaardige auto. Ik ga er van uit dat iedere handelaar wel eens een keer iets dergelijks koopt. De verkoper waar ik hem van had, had hem ook gekocht om zelf een paar dagen mee te rijden. Tenminste, dat was 1 van zijn verhalen over de reden van de verkoop :-).

Ik heb hem voor 7.900 geadverteerd. In Nederland kwamen er nauwlijks reacties, anders dan figuren die er wel 5000 euro voor over hebben. Sowieso snap ik niet dat mensen zo laag bieden, maar dat is hoe het tegenwoordig blijkbaar moet. Ik heb hem ook in Duitsland te koop gezet. Daar kreeg ik vrij snel veel reacties. 7 Reacties per mail en een stuk of 7 belletjes.

Dit is een Cayenne in de lagere prijscategorie. Hij heeft een onwaarschijnlijk lage km stand van net geen 147dkm. Alleen zitten er geen boekjes bij. Dat is voor de verkoop van een dergelijke auto echt funest. Daarbij waren de banden aardig op en voor de remmen gold eigenlijk hetzelfde. Gelukkig was het in de basis wel een goede auto, anders had ik hem immers niet voor mijn vrouw gekocht en had hij een nieuwe APK.

De boekjes, autotelex dus, geven aan 6950 euro handelswaarde en 7950 verkoopwaarde. Gezien de remmen en de banden, was mijn inzet minimaal 7000 euro, waarmee ik mijn eigen geld in ieder geval weer terug had. Na meerdere mensen die me gebeld hebben, was het vrij duidelijk dat veel meer dan 7000 euro er niet in zat. Iedereen viel over de niet aantoonbare km stand en het niet aantoonbare onderhoud.

Dus, mocht een je een hoogwaardige auto als een Cayenne willen verkopen, zorg er voor dat je een exemplaar hebt waarvan onderhoud en kilometerstand aantoonbaar is. Uiteraard moet voor een dergelijke auto de staat ook goed zijn, maar dat geld eigenlijk voor iedere auto.

Ik heb nog een paar extra tips. Ik heb Durametric software waarmee ik iedere Porsche uitlezen kan. Als er iets is, ben je dat zeker nodig. Die software heeft mij tegen de 800 euro gekost.Met deze software kan ik ook het aantal draaiuren van de motor uitlezen. Dat is niet aan te passen. Zodoende weet ik dat de motor 3790 uur gedraait heeft. Terugrekenend komt dat op een gemiddelde gereden snelheid van 39 kilometer. Dat lijkt realitisch.

Deze Cayenne had een vage melding over iets van een linkerlampje op het dashboard staan. Dat bleek de bochtenverlichting te zijn. Als er 1 lamp stuk is, doet de andere het ook niet. Ook werkt dan de zijverlichting niet. Nieuw H3 lampje en het is opgelost. Dan was er de handrem. Die bleef hangen. Daar blijkt een soort van schokbrekertje achter te zitten, bij het pedaal. Die heb ik voor 22 euro aangeschaft en zelf vervangen. Dat lostte ook meteen het bijgeluid op. Een soort van schurend geluid van een rem die aanloopt. was het.

About Michel

Siemi, aka Michel Slender, is al sinds lange tijd bezig met auto's. Ooit begonnen als zaterdagpoetser bij een lokale autodealer. Wat later is Michel als hobby wat gaan handelen met auto's. Dat ging hem goed af en hij heeft er veel plezier aan beleefd. Na een buitenlands avontuur in het verro oosten, heeft Michel het handelen in auto's weer opgepakt. Ditmaal met een echt bedrijf. Dat bedrijf van Michel, Can do it Automotive bv geheten houdt zich met nadruk bezig met import. Kijk maar op http://www.bpmberekenen.com voor meer info.

4 Responses to “Porsche Cayenne”