Leuke Jaguar gekocht

Via BVA een leuke Jaguar gekocht. Afkomstig uit het faillisement van Koops Furness. Het was nog even spannend, want het duurde 2 dagen voordat ik hoorde of hij gegund werd. Nou, dat werd hij. Zoals iedereen die een beetje kan googelen kan zien, heb ik de veiling gewonnen met 6.550 euro. Er komen jammer genoeg nog wel aardig wat kosten bij voor BVA. Dat maakt dat de totale rekening op ruim 7.800 euro uit kwam. Dit is voor mij echt een exportauto, vanwege een BPM teruggave van 3400 euro. Dus inderdaad heb ik er netto 4400 euro voor betaald.

Ik heb een 2 weken verzekering afgesloten via DIKS. Dat ging erg soepel. Online aanvragen en eigenlijk meteen de groene kaart gemailed gekregen. Die verzekering was ik nodig om hem naar mijn hal te kunnen rijden, aangezien ik nog geen handelaarskenteken heb. Die dingen gaan me zo veel geld schelen :-).

Nadat ik het kenteken en zo ontvangen had, is deze Jag geëxporteerd, heb ik Duitse papieren aangevraagd (zo relaxed als je in Duitsland woont ;-). Daarop heb ik de BPM teruggave aangevraagd en heb ik de Jag begin December in Duitsland te koop gezet.

Na 2 weken is hij verkocht. In eerste instantie had ik hem te koop voor 7400 euro, maar daar kwamen geen reacties op. Na een verlaging naar 6400 euro heb ik hem dus verkocht. Bij de onderhandeling is de eindprijs uitgekomen op 5.400 euro. De reden daarvoor is dat de banden aan vervanging toe waren, de TUV (Nederlandse APK nog) in februari afliep en hij aangaf onderhoud nodig te zijn. Ik heb hem dus verkocht zonder iets aan te doen. Zelfs niet eens gewassen….

Het opbrengstenplaatje ziet er dus zo uit:

Aanschaf: 7.800
Verkoop: 5400
BPM: 3.400
Duits kenteken: 169
Verzekering: 109
Nettowinst: 722 euro
Daar heb ik dus in totaal 5 uur werk voor verricht.

Ik probeer altijd een lessons learnt te hebben. Bij deze:
Jaguars zijn liefhebberauto’s, en die kopen Duitsers niet van een Nederlander. Ik heb contacten gelegd met een lokale handelaar om auto’s die bij hem passen, bij hem neer te kunnen zetten. Dat had bij deze Jaguar meer opgeleverd.

Iedere auto nieuw TUV keuren. Dan had ik in ieder geval een betere onderhandelingspositie gehad.Jaguar S type

About Michel

Siemi, aka Michel Slender, is al sinds lange tijd bezig met auto's. Ooit begonnen als zaterdagpoetser bij een lokale autodealer. Wat later is Michel als hobby wat gaan handelen met auto's. Dat ging hem goed af en hij heeft er veel plezier aan beleefd. Na een buitenlands avontuur in het verro oosten, heeft Michel het handelen in auto's weer opgepakt. Ditmaal met een echt bedrijf. Dat bedrijf van Michel, Can do it Automotive bv geheten houdt zich met nadruk bezig met import. Kijk maar op http://www.bpmberekenen.com voor meer info.

4 Responses to “Leuke Jaguar gekocht”

  1. Toni June 8, 2015 at 5:26 pm # Reply

    Hey Michel, leuke blogpagina.

    Ik heb zelf ook de ambitie om een keer een autobedrijf op te starten, maar er zijn enkele hindernissen die mij tegen zitten. Ten eerste heb ik een fulltime baan die mij veel zekerheid biedt, hiernaast ben ik ook nog bezig met een 4-jarige studie. Ten tweede : het kapitaal die ik hierin moet investeren. Het eerste probleem hierbij is dat ik het geld niet heb en ten tweede dat lenen voor de autobranche een moeilijke opgave is.

    Ik lees vaak dat mensen toch de stap durven te nemen, en ik vind het leuk om te lezen dat jij het ook hebt gedaan.

    Wat denk ik moeilijk is bij beginnen met autoverkopen, is dat als je geen autobedrijf hebt maar particulier verkoopt al snel veel geld in de verzekering en wegenbelasting gaat zitten en de RDW en je verzekering ook niet zitten te wachten op een wisselde voorraad van 6 á 7 auto’s per jaar.

    Hoe heb jij dit in jouw aanvang als autohandelaar opgepakt ?

    • Michel June 8, 2015 at 9:04 pm # Reply

      Hallo Toni,

      Het begin was lastig en vooral veel stress om het goed te doen. Auto’s die ik kocht, liet ik schorsen (als ze wat ouder waren) of ze gingen vrij snel op Duits kenteken, zodat ik geen verzekering en wegenbelasting hoefde te betalen. Het is, net voor ik de erkenning had, 1 keer misgegaan. Dat leverde een boete van 450 euro op voor onverzekerd zijn. Die auto werd een dag na de boete opgehaald door de koper, dus dat was zuur.

      Het kapitaal wat je nodig hebt, is wat je er zelf in wilt steken. Het klinkt flauw, maar het is wel zo. De goedkoopste auto die ik nu heb staan, heeft me 300 euro gekost. Hij staat te koop voor 600 euro. Als ik die zou verkopen voor de 600 (wat in lijn is met de koers boekjes), kan van de opbrengst de volgende keer 2 auto’s gekocht worden. Op die manier bouw je met de eerste investering wat op.

      Ik zal hier binnenkort eens een uitgebreidere post van schrijven.

      • joey October 7, 2015 at 11:23 am # Reply

        Dat is precies hoe ik het nu aan het proberen ben heb nu 2 auto’s staan en met het geld wat ik daaraan verdien kan ik er weer 4 kopen en zo wil ik het gaan opbouwen tot dat ik denk dat ik ook maar rdw erkenning moet gaan aanvragen en een pandje of stukje grond gaan huren

        Blijf zo doorgaan Michel leuk om te lezen!

        • Michel October 9, 2015 at 6:39 pm # Reply

          Dank je Joey, leuk om te horen dat het gewaardeerd wordt!

Leave a Reply